Bronnie
Ware, někdejší australská
zaměstnankyně domácí služby paliativní péče, vydala roku
2011 otevřenou a lidsky moudrou knihu "Čeho před smrtí nejvíce litujeme (Top Five Regrets of the
Dying)". Knihu, s dnes již ne až tak průlomovým tématem, osvětluje
laskavá a upřímná snaha o skutečné předání poznatků, kterých nabyla při přímých
rozhovorech s nemocnými. Vypozorovala nejčastější okruhy pozdních lítostí,
které s ní probírali. Popsala pomocí příběhů pětici témat, se kterými se v
různých variacích potýkali bez ohledu na stáří všichni nemocní. Zde je druhá z
nich:
Druhá
pozdní lítost: Neměl jsem pracovat tak tvrdě.
Autorka
se v rámci svých povinností ošetřovatelky seznamuje s devadesátiletým Johnem, bohatým vdovcem. John se udržuje ve, na svůj věk nevídaně dobré, fyzické i
psychické kondici, má sebevědomí, nebrání se užívání elektroniky, snaží se stále
setkávat s přáteli i bývalými obchodními partnery. Také v sobě nezapře někdejšího
milovníka luxusu a pozornosti věnované jeho osobě, a tak svoji ošetřovatelku
poté, co ji přiměje obléci si nové šaty, přivádí do vyhlášené restaurace. Zde
ji šťastně a okázale představuje svým známým jako přítelkyni. I
když je tato etuda trochu netradiční, věřím, že autorka díky
ní prokázala laskavost muži, jemuž zbývá pro světské potěchy
jen krátký čas.
John
slábne, vše jej vyčerpává a vycházky do společnosti začínají být nad jeho
síly. S postupující závislostí na péči druhé osoby se více otevírá a postupně
tak opouští obraz vždy úspěšného a šarmantního muže s nadhledem.
Vzpomíná často na svoji ženu. Nejvíce ho pokořuje i zarmucuje skutečnost, že nebyl schopen vyhovět jejímu dávnému přání odejít včas do důchodu, aby tak následující volno strávili cestováním či jinou zábavou. Prostředků na to měli dostatek. Stále se ale cítil ve své práci úspěšný, potřebný a vydělávající (to hlavně kvůli svému statutu) a penzionování odkládal. To pokračovalo s životní ironií až do doby, kdy žena nečekaně onemocněla a brzy na to zemřela. Jakkoliv briskně odhadoval chování svých obchodních partnerů, v předvídání této varianty naprosto selhal. Krátce před smrtí autorce opakuje: "Nepracujte přespříliš, snažte se o vyváženost, nedopusťte, aby práce byla celý váš život." Zároveň trvá na tom, aby si drahé a jím zakoupené společenské šaty nechala a co nejvíce jich užívala:-).
Vzpomíná často na svoji ženu. Nejvíce ho pokořuje i zarmucuje skutečnost, že nebyl schopen vyhovět jejímu dávnému přání odejít včas do důchodu, aby tak následující volno strávili cestováním či jinou zábavou. Prostředků na to měli dostatek. Stále se ale cítil ve své práci úspěšný, potřebný a vydělávající (to hlavně kvůli svému statutu) a penzionování odkládal. To pokračovalo s životní ironií až do doby, kdy žena nečekaně onemocněla a brzy na to zemřela. Jakkoliv briskně odhadoval chování svých obchodních partnerů, v předvídání této varianty naprosto selhal. Krátce před smrtí autorce opakuje: "Nepracujte přespříliš, snažte se o vyváženost, nedopusťte, aby práce byla celý váš život." Zároveň trvá na tom, aby si drahé a jím zakoupené společenské šaty nechala a co nejvíce jich užívala:-).
Paní
Pearl, další pacientka, je
výjimečně vyrovnaná žena. V životě si nemálo prožila, zemřel jí manžel a
jediné dítě v 8 letech na leukémii. Nyní bydlí osaměle jen s třemi psy, ale
nezdá se být nešťastnou či strádající. Naopak působí, že je se svojí
situací terminálního stadia nemoci smířená, což u pacientů, kteří jsou
ještě schopni provádět základní činnosti a nemoc je tak nedonutila
kapitulovat svým tlakem, velmi vzácné. Pearl, pravá perla v moři lidských
emocí, je člověkem, který se snaží čas užívat tak, jak jej pro ni mohl
zamýšlet Bůh. Vědomě se brání roli oběti a vrací se k minulosti jenom
v dobrém.
Vypráví autorce, jak je vděčná za dobu, kterou mohla strávit ve spokojenosti a štěstí. Po smrti manžela a dcerky se rozhodla změnit svůj život a ještě více se zaměřovat na jeho duchovní obsah. Našla si proto jiné zaměstnání a začala pracovat za podstatně nevýhodnějších podmínek pro místní komunitu. Dělala už jen věci, které ji těšily a o kterých věděla, že je nemusí z jakéhokoliv důvodu ospravedlňovat. Oprostila se od dřívějších materiálních očekávání, i když se jí nakonec nedařilo vůbec špatně. O své práci, kterou si skutečně svobodně vybrala, říká autorce následující: "Když děláte práci, kterou milujete, nepřipadá vám jako práce... Je to přirozené rozšíření vaší osobnosti... Lidé peníze špatně chápou, je to jen další druh energie." Pearlin stav se časem nevyhnutelně zhoršuje, až dochází k pokojnému konci. Umírá v klidu a smíru s moudrým a ulehčujícím poznáním, že život jí skutečně nic není dlužen.
Vypráví autorce, jak je vděčná za dobu, kterou mohla strávit ve spokojenosti a štěstí. Po smrti manžela a dcerky se rozhodla změnit svůj život a ještě více se zaměřovat na jeho duchovní obsah. Našla si proto jiné zaměstnání a začala pracovat za podstatně nevýhodnějších podmínek pro místní komunitu. Dělala už jen věci, které ji těšily a o kterých věděla, že je nemusí z jakéhokoliv důvodu ospravedlňovat. Oprostila se od dřívějších materiálních očekávání, i když se jí nakonec nedařilo vůbec špatně. O své práci, kterou si skutečně svobodně vybrala, říká autorce následující: "Když děláte práci, kterou milujete, nepřipadá vám jako práce... Je to přirozené rozšíření vaší osobnosti... Lidé peníze špatně chápou, je to jen další druh energie." Pearlin stav se časem nevyhnutelně zhoršuje, až dochází k pokojnému konci. Umírá v klidu a smíru s moudrým a ulehčujícím poznáním, že život jí skutečně nic není dlužen.
Tento
příběh se mě nejvíce dotkl, protože z vlastní zkušenosti vím, jak může být
pozice staršího sourozence náročná. Člověk je často vychováván s tím, že se
předpokládá "že již má rozum" a se svými úkoly nepotřebuje
pomoci. Později se do této role promítne i vlastní snaha být co nejdříve oceňovaným
dospělým, nedělajícím chyby. Je-li navíc v rodině zásadnější problém, mladší
sourozenec bývá vice chráněn a pomáhat rodičům musí ten starší.
V perspektivě
blížícího se konce života představuje snaha sedmdesátníka
Charlieho o narovnání vztahu s dětmi ten
nejzásadnější úkol. Zároveň ale nabývá nemalé důležitosti i potřeba nápravy
vztahu mezi samotnými dětmi, synem a dcerou, navzájem. Starší syn je tím,
kdo je zodpovědný, pracovitý, staral se vždy podstatně více než jeho
mladší sestra. Ta byla s Charliem také v kontaktu, ale nenechala si jím ovlivnit
svůj program, otec to chápal a také s ničím klíčovým před nemocí pomoci
nepotřeboval a drobné záležitosti obstaral vždy pohotový syn.
Děti
se ostře kritizují dokonce i v přítomnosti nemocného otce, bratr se cítí
dlouhodobě přetížený, sestra přehnaně obviňovaná.
Charlie není touto situací překvapivě zklamán, naopak přikládá důležitost otevřenému pojmenování problémů. Ví, že na rozdíl od dcery se syn necítí být šťastným, což ho mrzí
a chce nějak pomoci. Po nastolené domluvě o dočasně oddělených návštěvách dětí
se rozhodne, že syna poprvé v životě napřímo ocení a za vše mu poděkuje. Také
požádá, aby si život co možno nejvíce zjednodušil a začal se z něj více těšit. V době,
kdy Charlie umírá, jsou poměry mezi sourozenci, kteří si stihli mnoho věcí
vyříkat, přátelštější. Po nějakém čase od Charlieho smrti
zkontaktuje autorku syn. Vypráví jí, že změnil dosavadní zaměstnání za více klidné
a žije spokojeněji bez stínu věčných povinností.
Žádné komentáře:
Okomentovat